Měření obsahu THC k určení neomamného cannabis




1)     Zdroj práva EU: Velmi podrobná právně závazná metodická norma ES z roku 1999 s limitem k určení neomamného cannabis do 0,2 % THC novelizovaná EU v roce 2009 je vedená jako příloha č.1 Nařízení ES č. 1122/2009.

2)     Policie nemá žádnou právně závaznou metodickou normu k zjištění a měření obsahu THC v cannabis, viz důkaz v bodu 5 v tvrzení Policie ČR a MV ČR na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/. Policie má dle sdělení ředitele Kriminalistického ústavu údajně jakýsi doporučený pracovní postup měření, odmítá však se souhlasem MV ČR sdělit informaci dle povinnosti zákona č. 106/1999 Sb, kdy, kým, pod jakým číslem jednacím a s jakou právní vahou a zakotvením v právním řádu ČR (vyhláška, usnesení, rozkaz apod.) byl daný pracovní postup policie k měření obsahu THC v Cannabis přijat, ač je policii známo, že od 20.5.2004 mohou občané pěstovat do 100m2/osobu cannabis bez hlášení úřadům díky nenotifikované (nevymahatelné) novele ZoNL  v § 29 ZoNL zákonem č. 362/2004 Sb. a občané mohou/mohli cannabis až do 1.4.2013 díky nenotifikované (nevymahatelné) novele ZoNL  v § 5, odst. 5 ZoNL získávat, skladovat, zpracovávat a distribuovat bez hlášení úřadům k účelům pokusnickým (vědecko - výzkumným a terapeutickým) a průmyslovým (národohospodářským). Nenotifikovaným (nevymahatelným) zákonem č. 50/2013 Sb. (cannabis do lékáren) byl limit obsahu THC v cannabis v § 5, odst. 5 ZoNL změněn nově na 0,3 % THC. Notifikovaným § 5, odst. 5 zákonem č. 273/2013 sb. bylo pokusnictví ze zákona zcela vypuštěno (notifikace je uvedena v databázi TRIS pod č.j. 2012/329/CZ). Měření obsahu THC v cannabis dle odlišných metod a definicí cannabis má zcela  odlišné výsledky obsahu THC v cannabis, viz sdělení excelentních a velmi zkušených soudních znalců uvedená v bodu 6 na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/ - předních expertů v oboru cannabis a cannabisterapie doc. RNDr. Lumíra Hanuše, DrSc. (Hebrejská univerzita v Jeruzalémě, objevitel prvního endogenního kanabinoidu, přes 6 tisíc citací v  Sience) a doc. RNDr. Petera Ondry, CSc. (přednosta Ústavu soudního lékařství FNOL, nejstarší badatelská tradice univerzitní nemocnice ve výzkumu využití cannabis v terapii na světě, z popudu profesora MUDr. Jana Kabelíka, DrSc. byl již v roce 1950 objeven antibakteriální - protizánětlivý účinek cannabis - prof. MUDr. et. RNDr. Zdeňek Krejčí, DrSc., dne 10. prosince 1954 na mezinárodní Den lidských práv byla opět z popudu profesora MUDr. Jana Kabelíka, DrSc. v Olomouci uspořádána první konference využití cannabis v terapii na světě nazvaná jako stejnojmenná studie Konopí jako lék, viz http://www.konopijelek.cz/,  sekce Dokumenty a studie)

3)     Krajský soud v Brně pod č.j. SI 65/2012 dne 20.2.2012   (k č.j. 3 To 25/2011, odvolání k rozhodnutí OS v Prostějově č.j. 2 T 104/2010) k obhajobě odsuzujícího rozhodnutí vůči vedoucímu výzkumu Cannabis is The Cure (Konopí je lék) ve věci nedovolené výroby produktů cannabis dle § 283 trestního zákoníku (resp. § 187 trestního zákona) napadaného v dovoláních a stížnostech Nejvyššímu a Ústavnímu soudu, Evropskému soudu pro lidská práva a Evropské komisi (dovolání NS č.j. 8 Tdo 1231/2011, stížnosti ÚS č.j. II. ÚS 664/12, IV.ÚS 4859/12, II. ÚS 1311/13, II.ÚS 289/14, stížnosti ESLP  č.j. 66981/12, 79490/13, 20049/14, 47921/14 a Evropské komisi č.j.  CHAP (2012) 00282 a (2014) 03930) mylně uvedl, že policie se při měření obsahu THC v cannabis řídí normou OSN (poznámka: určenou pro pašeráky drog), která však není součástí právního řádu žádné země EU a je právně nevymahatelná.

 
§§ 29 a 5,odst. 5 ZoNL versus § 24 písm. a) ZoNL

Dosud se žádný český soud nevyrovnal s právní argumentací vedoucího výzkumu Cannabis is The Cure (Konopí je lék) týkající se měření obsahu účinných látek v cannabis a neexistencí právní normy policií a negativními důsledky tohoto nezákonného jednání.

I. zacházení s cannabis

Podle čl. 39 LZPS „jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání uložit.

Trestní zákoník v § 283 odst. 1 říká, že trestného činu nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a jedy se dopustí ten, „kdo neoprávněně vyrobí, doveze, proveze, nabídne, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek osahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed“. Z uvedeného vyplývá, že tohoto trestného činu se dopustí ten, kdo jedná způsobem popsaným v citovaném ustanovení bez příslušného oprávnění (povolení).

Povolení k zacházení s omamnými látkami a jedy (bez výjimky) pak upravuje § 5 ZoNL. Dle odstavce 5 tohoto ustanovení ve znění do 1.4.2013, který se týká Cannabis, se „povolení k zacházení nevyžaduje k získávání, skladování a zpracování konopí k účelům průmyslovým (pro vlákna a semena) a pokusnickým, jakož i k obchodu s konopím za těmito účely“. V tomto zákoně, avšak ani nikde jinde, však termín „pokusnictví“ definován není. Dovolatel je přesvědčen, že právě jeho jednání je pokusnictvím, tzn. pokusnickým bádáním, což je imanentní složka každého vědeckého výzkumu, neboť by jinak bylo absolutně porušeno LZPS dané právo zejména v čl. 15 odst. 1 a 2 a čl. 31 LZPS.

Pokusnictví bylo nenotifikovovanopu novelizací  § 5 odst. 5 zákonem č. 50/2013 Sb. od 1.4.2013 změněno na zacházení s cannabis s obsahem THC v cannabis do 0,3 % THC. Od 1.1.2014 bylo NOTIFIKOVANOU novelizací § 5 odst. 5 zákonem č. 273/2013 Sb. pokusnické bádání ze ZoNL zcela vypuštěno (notifikace č.j. 2012/03129/CZ).

Současně nebylo nikdy doloženo a dovolatel tak ani nečinil, že by se dovolatel kdy dopustil zakázaného zacházení s cannabis dle § 15, písm. e) ZoNL v platném znění týkající se separace kanabinoidů k výrobě léčiv z Cannabis (v době skutku dle § 15, písm. f) ZoNL). Citujme dané ustanovení v době skutku zakazující: „získávat konopnou pryskyřici a látky ze skupiny tetrahydrokanabinolů z rostliny konopí (rod Cannabis)“.  Aby se však dovolatel vyhnul případným komplikacím, požádal o informaci osvětlující skutkově dané jednání dle zákona o svobodném přístupu k informacím. MZ ČR, Policie ČR, OSZ a OS v Prostějově však shodně uvedli, že takovouto informací nedisponují a neumí definovat, co je daným jednáním uvedeným v § 15, písm. e) ZoNL konkrétně míněno! Podle přednosty Ústavu soudního lékařství Fakultní nemocnice v Olomouci však dovolatelem realizovaná výroba mastí a tinktur rozhodně nesplňuje charakteristiku výše uvedeného zakázaného jednání, viz http://konopijelek.blogspot.cz/ 

II. pěstování cannabis
Pro pěstování cannabis dle znění ZoNL v době skutku platilo, že „se zakazuje pěstovat druhy a odrůdy rostliny konopí (rod Cannabis), které mohou obsahovat více než 0,3% látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů“ (§ 24 písm. a) ZoNL).   Současně bylo a je dle § 29 ZoNL již od 20.5.2004 povoleno pěstování cannabis bez hlášení úřadům, pokud je pěstitební plocha do 100 m2/osobu. Teprve nad 100 m2 je pro právnické a fyzické osoby zákonná povinnost hlásit pěstování uznaných odrůd zapsaných v odrůdových knihách Celní správě.
Česká republika se v přístupové smlouvě k Evropské unii vstupem do EU v roce 2004 (1.5.2004) zavázala implementovat a především aplikovat Nařízení ES, a tedy i určení legálního cannabis dle obsahu THC dle normy uvedené v příloze XIII Nařízení ES č. 2316/1999, která byla novelizovaná v roce 2009 a je uvedená v příloze č.1 Nařízení ES č. 1122/2009. Toto však Česká republika nikdy neučinila a žádnou ZÁKONEM DEFINOVANOU normu měření obsahu THC v cannabis nezavedla, přestože je to pro stanovení trestnosti skutku zásadní a zcela rozhodné a dochází tak absencí zákonné právní normy měření obsahu THC v cannabis a k porušení čl. 39 LZPS.

Uvedené jednání České republiky neaplikací Nařízení ES do národního právního řádu v době legality pěstování cannabis je rovněž hrubým porušením unijního práva, viz např. C-90/12 dne 7. listopadu 2013 (Evropská komise v. Polská republika).

Jak je doloženo na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/  Policie ČR dokonce odmítá dle zákona o svobodném přístupu k informacím sdělit, kdy a pod jakým číslem jednacím byl vůbec vydán onen doporučený policejní postup měření obsahu THC v Cannabis a jak je daný postup pro specializovaná pracoviště policie OKTE právně závazný, neboť tento postup není ani u policie spisově zařazen (existuje vůbec?), není rozkazem policejního prezidenta ani vyhláškou, natož zákonem, ač jde o tak zásadní a citlivou věc související s omezeních lidských práv občanů, domovními prohlídkami a konfiskacemi majetků a především a hlavně není tento postup vůbec v souladu s evropskou normou měření, ani se ZoNL a zde uvedenými třemi zcela odlišnými definicemi cannabis dle § 2, přičemž odlišné měření může vykazovat v extrémních případech až stonásobně odlišné hodnoty obsahu THC v cannabis, viz stanovisko soudního znalce a přednosty Ústavu soudního lékařství FNOL doc. RNDr. Petera Ondry, CSc. a předního světového vědce a výzkumníka cannabis doc. RNDr. Lumíra Hanuše, DrSc. z Hebrejské univerzity, na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/  

Evropská norma na zjištění legálního (neomamného) cannabis přikazuje měřit 60 kusů 30 cm vysokých vrcholíků, žádá smíšení samčích a samičích odrůd a zakazuje měřit cannabis z pouze z pár gramů cannabis flos nebo cannabis herba nebo měřit obsah THC v cannabis z dozrálé nebo dokonce usušené rostliny cannabis (jako se vždy dělo v případě dovolatele!)  Dle unijní normy je povoleno měřit obsah THC v cannabis 20 dnů před nakvetením a do 10 dne po odkvětu, resp. 10 dnů od zahájení tvorby semene!. Takové podmínky (počet kusů rostlin i oznámení pěstování cannabis policejním orgánům) k měření obsahu THC v cannabis dovolatel, zapojené nevládní organizace a členové výzkumu policii (OSZ i OS v Prostějově) nabídli a dovolatel opakovaně marně žádal policii o spolupráci a provedení vyšetřovacího pokusu v souladu s ust. § 104c trestního řádu, OSZ v Prostějově však stížnost na odmítnutí provedení vyšetřovacího pokusu označilo za nedůvodnou.

Citujme, co policie uvádí v jednom rozhodnutí jako předmět měření: „Usušený rostlinný materiál je zbaven stonků a semen, podrcen a homogenizován.“

Jaký rostlinný materiál? Listí? Okvětí? Květ? V jakém poměru samčích a samičích odrůd? V jakém objemu, když měřeno bylo u dovolatele vždy pár gramů navíc nehomogenizované hmoty z celého vzorku? V jaké fázi růstu rostliny měření proběhlo, když byly vždy rostliny cannabis měřeny až po odkvětu? V jakém poměru dle pohlaví rostlin police mě+ří Cannabis, když byly vždy měřeny odděleně samčí od samičích jako tzv. samostatné vzorky (stopy)? U dovolatele byly vzorky až stovek rostlin měřeny souhrnně z několika gramů vzatých k měření, přestože byly zkonfiskovány desítky kilogramů a stovky kusů rostlin a policie mohla, resp. musela zvolit zákonný postup dle evropské normy. Takovou účelově k policejnímu měření vyseparovanou rostlinu s řadou variant policejního měření však žádná definice cannabis dle § 2 ZoNL neuvádí! Jak navíc uvádí znalci na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/ , vědecký výzkum potvrdil, že totožná odrůda rostliny cannabis na totožné pěstitelské ploše může mít v květu až více než 20 násobně odlišné hodnoty obsahu účinných látek mezi jednotlivými rostlinami, proto měření dle evropské normy probíhá z tolika kusů rostlin a jsou promíchány samčí a samičí odrůdy a vždy měření probíhá pouze v měsíčním období růstu rostliny, nikdy ne po usušení a pouze z květu samičí rostliny.

Nález Ústavního soudu s účinností od 1.8.2013 pod sp. zn. Pl. ÚS 13/12 s odkazem na porušení čl. 39 LZSP zrušil novelizované vládní nařízení č. 455/2009 Sb., které určovalo tzv. větší než malé množství  drogy pro účely § 289 odst. 2  trestního zákoníku a které v onom novelizovaném vládním nařízení č. 3/2012 Sb. v příloze č. 1.A.1. definovalo nově cannabis pro účely trestního práva způsobem odpovídajícím doporučenému policejnímu postupu měření obsahu THC v cannabis. Do 31.12.2011 byla v příloze č. 1.A.1. nařízení vlády č. 455/2009 Sb. definice Cannabis uvedena jako „celý objem (hmotnost) rostliny cannabis“, měření obsahu THC v cannabis mělo tedy býti prováděno ze zhomogenizované celé rostliny včetně kořene, což však policie nikdy v České republice, jak zjišťoval dovolatel, nečinila, stejně jako neměřila a neměří obsah THC dle tří odlišných definic cannabis v ZoNL v § 2. 

Důkaz příkladem: Aby dovolatel i za cenu dalšího trestního stíhání na důkazu doložil, jaké neblahé následky má neexistence právně závazné normy měření obsahu THC v cannabis, dovolatel vysadil v roce 2012, také zcela ojedinělou samonakvétací (autostartovou) odrůdu cannabis Finola zapsanou v odrůdových knihách EU, která prošla měřením uvedeném v příloze č.1 Nařízení ES č. 1122/2009 a je pod certifikátem EU zcela legální a dokonce EU dotovaná plodina. Tato odrůda je kromě vysokého obsahu léčivého neomamného kanabinoidu CBD (kanabidiol) naprosto výjimečná tím, že ihned po zahájení růstu začne zrát a v ČR je možné dosáhnout dvě plnohodnotné sklizně za rok, resp. od jara do podzimu. Proto, když policie  (počtvrté) zkonfiskovala (opětovně až) 30.8.2012 výzkumnickou farmu dovolatele a měřila na obsah THC již zcela na půdě usušené v EU uznané odrůdy cannabis Finola ze sklizně v červenci 2012, nalezla zcela oprávněně nadlimitní obsah THC, neboť nepostupovala dle unijní normy. Policie takový cannabis označuje zcela účelově marihuana. Tzv. marihuana má však dle Výroční zprávy ve věcech drog na drogovém trhu v průměru 15% THC a jde vždy jen o květy samčích rostlin, průměr obsahu THC v cannabis byl u dovolatele zjištěn nezákonným měřením cca do 2% THC (čili neomamný či velice mírně omamný cannabis), řada rostoucích rostlin limit naopak vůbec nepřekročila a policie tyto rostliny následně chtěla (naprosto znehodnocené a nedozrálé) dovolateli vrátit. Policie došla k mylným závěrům protože nepoužívala a nepoužívá evropskou normu měření, která je přitom na obsah THC přísnější (0,2% THC)

Důkaz:http://ustavnisoud.blogspot.cz/2015/01/konfiskace-2012-vysledky-policejniho.html (scan výsledků měření obsahu THC v odrůdě Finola)
 
Co způsobuje odlišné výsledky obsahu THC v cannabis?

1.     Období, ve které je měření prováděno z hlediska doby růstu a zralosti rostliny. To evropská norma zcela jednoznačně stanovuje a limituje měření obsahu THC v cannabis měsíčním obdobím v době růstu a trvá na měření v době vysoce před dokončením celkové zralosti rostliny (jinak by nebylo lze vypěstovat cannabis pro žádné účely, zvláště pak, jsou –li pěstovány pouze samičí odrůdy na cannabis flos a cannabis herba). Postup policie zcela ignoruje měření dle období zralosti rostliny, přestože cannabis je biologický materiál podléhající změnám látek včetně přeměny látek na THC v době zralosti, či dokonce po usušení rostliny (a zejména při usušení za vyšších teplot), což by měli odpovědní příslušníci policie vědět a dle toho poznání konat, nikoli s presumpcí viny kriminalizovat preventivně všechny pěstitele.
2.     Jasně kvantifikovaný objem měřené hmoty a určení části rostliny, ze které měření probíhá. To evropská norma zcela jednoznačně stanovuje včetně mixu samčích a samičích odrůd, neboť zcela jiné jsou výsledky měření na obsah THC z dolních pater rostliny, oproti hlavnímu vrcholíku (nejvíce účinných látek), nebo výsledky měření samčích a samičích odrůd (nejvíce účinných látek a zejména pak v květu). Policejní postup toto rovněž zcela ignoruje a na pracovištích OKTE, která jsou sice soudně znaleckými pracovišti a jejich přístroje jsou certifikované a akreditované, může být realizován zcela libovolný postup měření ignorující všechna výše uvedená kriteria. Při absenci rozhodných kriterií dochází ke zcela odlišným výsledkům na obsah účinných látek. ¨
3.     Dalším významným faktorem, který však evropská norma či ZoNL nezmiňuje, je péče o rostlinu cannabis a zajištění kvalitní půdy, hnojiva a zálivky, což také navyšuje obsah účinných látek. Dané jednání (péče o rostlinu) není zakázané, mohlo by však vést k navýšení obsahu THC u uznaných odrůd cannabis zapsaných v odrůdových knihách a právní řád by měl v této věci učinit nějakou širší toleranci a tento aspekt zohledňovat.

Pokud policie nepoužívá evropskou právní normu měření obsahu THC v cannabis a sama žádnou právně závaznou normu nemá a měří obsah THC v rozporu s zákonnou definicí cannabis, dovolatel a Cannabis is The Cure,z.s. se domnívají, že policie má z hlediska subsidiarity trestní represe postupovat alespoň dle nejpříznivější definice cannabis na obsah THC v cannabis v ustanovení ZoNL definujícího  rostlinu cannabis jako „celou nadzemní část rostliny cannabis včetně vrcholíku“ a tuto celkovou nadzemní hmotu má policie při konfiskaci nejprve zvážit (včetně vody, až 70%), následně zhomogenizovat celé rostliny včetně samčích a samičích a po usušení zhomogenizovaný vzorek změřit na obsah THC a přepočítat na celkovou váhu nadzemních části rostlin. V daném případě by však policie nikdy nemohla dovolatele obvinit, protože výsledek měření by splňoval zákonné parametry. K tomu policie uvedla, že měření z celé nadzemní části rostliny cannabis včetně vrcholíků provádí vždy na dožádání policejního orgánu, v případě dovolatele však takto nikdy nepostupovala, ač tento toto opakovaně žádal a odkazoval na definici dle ZoNL.

Pokud pak je legální rostlina cannabis (tzn. zákonně změřená) usušena, nemůže policie s odkazem na nezákonnou normu měření dokladovat překročení zákonného limitu obsahu THC u usušené rostliny měřené navíc z květu samičích rostlin, jak policie obligatorně u usušených částí rostliny u dovolatele činila jak lze odvodit z měření v letech 2009 - 2013, neboť jde o zákonitý biochemický proces přeměny látek v době zralosti a usušení. Již při prvním obvinění dovolatele bylo doloženo, že dovolatel pracoval se všemi částmi rostliny včetně kořene (tinktura na kloubní otoky zaznamenaná již starověku u Plinia), kde však kanabinoid THC zcela absentuje, stejně tak jako v semenech, která však policie z měření rovněž vyjímá, stejně jako větvičky a stonek, ač nic takového žádný zákon neuvádí!